Dagens Boktips

Innan jag dör

Detta är en av mina absoluta favorit böcker. Välskriven och fylld av livskänsla. Grät, skrattade och häpnade av boken. Detta är en sådan bok som man bara ska läsa.
Detta står på baksidan:
Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö. Vad ska hon göra under de månader hon har kvar?
Hon har ju så mycket som hon inte har hunnit med.
Så hon gör en lista över saker hon vill göra och uppleva innan hon dör.
Högst upp på listan står att vara tillsammans med en kille.


"En sorlig och vacker bok. Den handlar om döden, men är en lovsång till livet"

Första sidan i boken berör mig mycket så här kommer den:
Jag önskar att jag hade eb pojkvän. Jag önskar att han hängde i garderoben på en galge. När jag än ville skulle jag kunna ta fram honom och så skulle han se på mig sådär som killar gör i filmer, som om jag var vacker. Han skulle inte säga mycket, mne han skulle andas tungt medan han tog av sig sin skinjacka och knäppte upp bältet i jeansen. Han skulle ha vita kalsonger och vara så vacker att jag nästan svimmade. Och så skulle han ta av mig kläderna också. Han skulle viska: " Tessa jag älskar dig. Jag älskar dig så in i helvete. Du är så vacker"- precis de orden-medan han klädde av mig.
Jag sätter mig upp och tänder sänglampan. Jag har en penna, men inget papper, så på väggen bakom mig skriver jag: Jag vill känna en killes tyngd ovanpå min kropp. Sedan lägger jag mig ner igen och ser ut på himmlen. Den har fått en konstig färg - röd och gråsvart på samma gång, som om dagen håller på att förblöda.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var bara en liten del. Vad tror ni? Visst verkar Tessa underbar?
Författare: Jenny Downham
Sidor: 305
Betyg: 4 1/2 / 5
Såhär såg mitt bokomslag ut, mne det har kommit en nyare version som ser ut såhär:
Puss & Kram Mimmi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0